نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

عدم بهره مندی 3 میلیون و 800 هزار دانش آموز سطح کشور از سیستم آموزشی جدید در چهارماه گذشته

عدم بهره مندی 3 میلیون و 800 هزار دانش آموز سطح کشور از سیستم آموزشی جدید در چهارماه گذشته


نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان با حضور رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ، "علی باقرزاده "  در این نشست اظهار داشت: آنچه که در ماه های اخیر در دنیا و کشور ما به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد برای همه نظام های آموزشی، هم غیر منتظره و هم ناشناخته بود و بسیاری از کشورهایی که آنها را پیشرفته می دانستیم نیز دچار وقفه آموزشی شدند و هنوز هم به یک استراتژی درست برای مواجهه با این وضعیت نرسیده‌اند.
وی افزود: بدون اراده و خواست ما یک اکوسیستم جدید در حوزه آموزش و یادگیری در حال شکل گیری است که مقدمه برنامه ریزی برای مواجهه درست و عالمانه با این اکوسیستم، شناخت آن است زیرا اگر اکوسیستم را نشناسیم، نمی توانیم برای آن درست تصمیم بگیریم.
باقرزاده عنوان کرد: خطر بزرگی که برای مدیران سطوح مختلف آموزش و پرورش در این شرایط وجود دارد این است که گمان کنند پدیده کرونا موقتی است زیرا نکته اول اینکه بررسی‌ها نشان می دهد که این وضعیت ممکن است پایدار باشد و نکته دوم اینکه بازیگران و کنشگران حوزه یادگیری در استفاده از فضای جدید برای آموزش، مهارت پیدا کرده اند ضمن اینکه اجازه های بی اندازه برای دسترسی یافته اند و این امر دیگر قابل برگشت نیست.
باقرزاده ادامه داد: یکی از بخش های آسیب‌پذیر در شیوه جدید آموزش در دوران کرونا، دسترسی است و در شرایطی که در گذشته مدارس کوچک مقیاس را برای افزایش پوشش تحصیلی توسعه دادیم به نحوی که اکنون بالغ بر 28 هزار مدرسه با جمعیت زیر 35 نفر داریم، در فضای آموزشی جدید، 3 میلیون و 800 هزار نفر نتوانستند از سامانه شاد استفاده کنند.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پژوهش هایی که در این زمینه انجام شد، عنوان کرد: 83 درصد از مخاطبان اعلام کردند که به دلیل نداشتن گوشی و اینترنت نتوانسته اند از سامانه شاد استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر چه استفاده از فضای مجازی برای آموزش بیشتر باشد، میل به بازگشت به مدرسه کمتر می شود و در این زمینه پیش‌دبستانی ها ودوره اول ابتدایی اول بیشتر در معرض ترک تحصیل دائم هستند همچنین دانش آموزان کاردانش و فنی حرفه ای بیشتر میل به ترک تحصیل دارند.
باقرزاده، زمان آموزش را نیز یکی از عناصر کلیدی در یادگیری دانست و افزود: علاوه بر این تعاملات اجتماعی افراد نیز بسیار حائز اهمیت است که در این آموزش دچار آسیب شدید می شود و یکی از کارکردهای آموزش و پرورش که اجتماعی کردن دانش آموزان است، به شدت دچار ضعف می شود.
وی ادامه داد: در فضای آموزشی جدید، حوزه نظارت نیز آسیب می بیند زیرا اکنون دیگر امکان نظارت در جریان یادگیری وجود ندارد و اگر می خواهیم با این پدیده به درستی مواجه شویم باید برای شرایط یادگیری آینده در هر استان یک استراتژی روشن وجود داشته باشد.
باقرزاده تاکید کرد: مهارت آموزی از مواردی است که حتما باید برای آن استراتژی روشنی داشته باشیم و اگر رابطه معلم و دانش آموز کلاس اول و پیش دبستانی قطع شد، استراتژی ما برای مهارت خواندن و نوشتن بسیار حائز اهمیت است و لازم است یک فرآیند دیگر در کنار آموزش آنلاین وجود داشته باشد.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید برای مهارت آموزی در فنی و حرفه ای و کاردانش نیز استراتژی داشته باشیم و راه حلی باید برای این موضوع طراحی شود.
باقرزاده عنوان کرد: معلم در این شرایط نیاز به تشویق دارد و هم باید از نظر عاطفی تشویق شود و هم به او آموزش داده شود زیرا آموزش هایی که تاکنون داده شده، منجر به کسب یک مهارت برای مواجهه با شرایط جدید نمی شود.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما در آینده ممکن است با سه وضعیت سفید، زرد و قرمز مواجه باشیم که حتی سفید هم به معنای بی خطری نیست اما آمار مرگ و میر و ابتلا در این وضعیت چندان بالا نیست اما باید آرایش متناسب با این وضعیت ها گرفته شود و بدانیم که آرایش مناسب هر وضعیت چیست.
باقرزاده ادامه داد: در همه بخش ها باید به الگو برسیم و در هر استان و آموزش و پرورش باید سیستمی ایجاد شود تا کار پیش برود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه این نشست با اشاره به شیوع کرونا و رقم خوردن طولانی ترین تعطیلات تحصیلی که ممکن است همچنان ادامه داشته باشد، اظهار داشت: با شیوع کرونا یک حرکت جهادی در کشور ایجاد شد و یزد نیز از این قاعده مستثنی نبود و همه همکاران ما مسئولانه پیگیر امور شدند.
وی با بیان اینکه تحصیل و ارائه خدمات آموزشی در این شرایط، سبک مدیریتی خاصی را می طلبد، افزود: همکاران ما در این شرایط با کار مضاعف همه تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب به کار گرفتند و در اداره کل گاهی در طول روز بین شش تا هشت ویدئو کنفرانس برگزار می شد و روزهای بسیار پرکاری را پشت سر گذاشتیم.
دانافر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش، معلمان و فرهنگیان نشان دادند که چه سرمایه های بزرگی هستند و در همه سطوح مسئولانه پای کار آمدند تا کاری روی زمین نماند، بیان کرد: خوشحالیم که استان یزد در این مسیر نیز خوش درخشید و البته نمی توان نقش وزارت آموزش و پرورش و معاونت های آن را نیز نادیده گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه راهبرد اصلی و محوری آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، عنوان کرد: هیچ برنامه ای در سطح مدارس و آموزش و پرورش استان اجرا نمی شود مگر اینکه پیوست سند تحول داشته باشد.
دانافر تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک اصل مهم است و روی آن مصمم هستیم و حتی در شرایط خاص شیوع کرونا نیز اجازه ندادیم که هیچ فعالیتی در هیچ عرصه ای روی زمین بماند و فقط شکل انجام کار عوض شده است.
وی همچنین اظهار داشت: بحث نظارت را نیز بسیار جدی دنبال می کنیم زیرا یکی از عوامل اصلی موفقیت آموزش و پرورش یزد، نظارت دلسوزانه و مدبرانه وزارت آموزش و پرورش در اجرای الگویی است که به این استان ارائه شده است.
دانافر با بیان اینکه هم دانش آموزان سختکوش و ساعی، هم خانواده های معتقد به تحصیل، هم معلمان دلسوز و هم مدیران پای کار و پیگیر داریم، افزود: خیران مدرسه ساز نیز نقش بسیار مهم و اساسی داشتند و هفته ای نیست که در یزد یک افتتاح به دست خیران نیک اندیش اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: همانطور که با مدارس خشتی و بخاری های نفتی خداحافظی کردیم، اگر به همین مسیر ادامه دهیم، پیش بینی می کنیم در کمتر از سه سال آینده، اولین استانی باشیم که با مدارس نا ایمن خداحافظی خواهیم کرد و این امر در صورت تحقق، مرهون مشارکت خیران است.