نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

دویست و هفتمین جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان ابركوه

هفتمین جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان ابركوه در سال96 در سالن شهيد عادلزاده اداره آموزش و پرورش شهرستان ابركوه برگزار گرديد.

به گزارش روابط عمومي اداره آموزش و پرورش شهرستان ابركوه، هفتمين جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان ابركوه در سال96 با دستور كار (1- گزارش وضعیت آموزش و پرورش شهرستان   2- انتخاب هیئت امنای پژوهشسرای شهید میربقائی   3- طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، طرح حیاط پویا، طرح ارتقاء سلامت دانش آموزان ) در سالن شهيد عادلزاده برگزار گرديد.

دبير شوراي آموزش و پرورش شهرستان ابركوه، ضمن عرض خیرمقدم و خوشامدگوئی به فرماندار، شهردار و نماینده شورای اسلامی شهرستان که به تازگی به اعضای شورای آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه پیوسته اند و تقدیر و تشکر از رسولی، فرماندار سابق؛ حاتمی ، شهردار سابق و ربانی نماینده سابق شورای اسلامی شهرستان و آرزوی توفیق برای آنان؛ در ابتدا گزارشي از اقدامات انجام شده جهت اجراي مصوبات جلسه قبلي شورا ارائه و سپس دستور كار جلسه حاضر را اعلام نمود.

در زمینه دستور کار اول، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه، گزارشی از وضعیت نیروی انسانی و فضاهای آموزشی شهرستان را ارائه نمود.

"مسلم روحی پناه" اظهار داشت: آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه دارای یکصد و پنج آموزشگاه، حدود 9 هزار دانش آموز و یک هزار و پانصد فرهنگی شاغل و بازنشسته(حدود 900 شاغل و 600 بازنشسته) می باشد.

وی افزود: مشکلاتی که آموزش و پرورش شهرستان در زمینه نیروی انسانی دارد: مشکل مقطع ابتدائی این است که از نیروهای تخصصی خودش محروم شده است؛ از یک طرف، نیروهائی است که به شرط ابتدائی منتقل شده اند و تخصص کار در ابتدائی ندارند و از طرف دیگر، سرباز معلمانی است که مهارت لازم و کافی را ندیده اند. علاوه بر آن، ما تناسب نیرو در شهرستان را از نظر جنسیت نداریم، اما با این حال، رضایت از معلمان ابتدائی، رضایت خوب و بالائی است.

"روحی پناه" در مورد وضعیت نیرو در مقاطع دیگر اظهار داشت: در مقطع متوسطه کمبود معلم فیزیک و ریاضی برای مدارس دخترانه داریم و با مجوزی که از اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گرفتیم، از معلمین فیزیک و ریاضی مرد استفاده کردیم. امسال برای اولین بار، کمبود مربی پرورشی داریم ولی در قسمت مشاوره مازاد داریم. در قسمت تربیت بدنی کمبود نیرو نداریم و پوشش داده شده است ولی مراقب بهداشت مرد نداریم.

وی در مورد وضعیت فضاهای آموزشی شهرستان اظهار داشت: حدود 40 درصد ساختمان های آموزشی ما تخریبی هستند. 22 آموزشگاه در 11 ساختمان مشغول فعالیت هستند. از نظر رشد جمعیت دانش آموزی، هر سال حدود 360 الی 370 دانش آموز به دانش آموزان شهرستان اضافه می شود، بنابراین نیازمندیم که هرسال یک مدرسه اضافه شود.

"روحی پناه" افزود: یکی از مشکلات عمده ما در مسکن مهر است که حدود 330 دانش آموز ابتدائی در مسکن مهر وجود دارد و با توجه به رشد جمعیت در این شهرک، به تعداد بیشتری مدرسه نیازمندیم.

وی افزود: مدرسه مدرس نیز نیازمند تخریب و بازسازی است و با توجه به زیرگذری که در کنار آن ایجاد شده است، مکان مناسبی برای آموزشگاه ندارد.

در مورد بخش بهمن، بیشترین جمعیت را بعد از مرکز شهرستان، محلات اردی و مهرآباد به خود اختصاص داده اند.

اخیراً زمینی به وسعت 7 هزار متر مربع در محله اردی و زمین دیگری به وسعت 4 هزار متر مربع در محله مهرآباد به آموزش و پرورش اهداء گردیده است که هنوز امکان ساخت آن فراهم نشده است.

سپس هریک از اعضا، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه بیان نمودند.

پس از آن، دستور كار دوم (انتخاب هیئت امنای پژوهشسرای شهید میربقائی) مطرح و مدیر پژوهشسرا، در این زمینه اساسنامه  جدید پژوهشسراها را برای حاضرین، تشریح و تبیین نمود.

"علی اصغر اکرمی" در ادامه گزارشی از میزان جذب دانش آموزان در پژوهشسرا و مقام های کشوری و استانی کسب شده در رشته های مختلف  را خدمت حضار در جلسه ارائه نمود.

در ادامه دستور کار سوم(طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، طرح حیاط پویا، طرح ارتقاء سلامت دانش آموزان) مطرح و معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای سال تحصیلی تاکنون چند مورد طرح سلامت به ما ابلاغ شده است که طرح اول، طرح پدیکولیزیز می باشد. این طرح از یکم تا پانزدهم مهرماه در مدارس اجرا شد و باعث گردید تا به طور ضربتی جلوی گسترش شپش گرفته شود.

"محمدعلی شکیبا" افزود: طرح آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها با همکاری بهزیستی و طرح وارنیش فلوراید نیز از دیگر طرح های اجرا شده در راستای ارتقاء سلامت دانش آموزان می باشد.

وی در زمینه طرح های حوزه ورزشی و تربیت بدنی، خلاصه ای از عملکرد این حوزه در سال تحصیلی گذشته را بیان نمود.

"شکیبا" اظهار داشت: در سال جاری، هشتاد آموزشگاه ما در طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شرکت خواهند نمود. طرح حیاط پویا نیز در مدارس مقطع ابتدائی اجرا می گردد.

وی افزود: بنا است که طرح ورزش صبحگاهی نیز با هدف افزایش تحرک در دانش آموزان، هر روزه در صبحگاه مدارس اجرا گردد.

هر یک از اعضا در این زمینه نظرات و پیشنهادات خود را بیان نمودند.

فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان نیز در سخنان خود با اشاره به نقش شورای آموزش و پرورش اظهار نمود: اگر به نقش شورای آموزش و پرورش دقت کنیم، این شورا در سرنوشت آموزش و پرورش شهرستان و شکوفائی استعدادهای دانش آموزان شهرستان، بسیار مؤثر است. کما این که ترکیب جلسه شورای آموزش و پرورش را از فرماندار، شهردار و دستگاه های مختلفی که باید عضو شورای آموزش و پرورش باشند، قانونگزار مشخص کرده است. ما باید به آن ارج نهیم و به آن چیزی که قانونگزار اشاره کرده است برسیم.

وقتی ارکان مختلف یک شهرستان که مهم ترین نقش را در شهرستان می توانند داشته باشند، عضو اصلی شورای آموزش و پرورش هستند، این بدان معناست که دغدغه اول همه ما باید بحث آموزش و پرورش و دانش آموزان باشد؛ چنانچه قانونگزار، کار شهرداری که کار فرهنگی، عمرانی و غیره می باشد؛ کار مرکز بهداشت که در بحث درمان و سلامت است و بقیه ارگان ها را نیز به همین شکل مشخص نموده است. نهایتاً همه عواملی که درگیر در شورای آموزش و پرورش هستند؛ بسیار می توانند نقش مؤثری را در این زمینه داشته باشند.

"محامدی" افزود: جو آموزش و پرورش، جو کلاس و معلم، یکسری شاخصه و محاسنی دارد که هیچ کجا پیدا نمی شود؛ چون با طیفی سر و کار داریم که معصوم ترین قشر جامعه هستند؛ دانش آموز 5-6 ساله ای که وارد آموزش و پرورش می شود، در واقع معصوم ترین قشر جامعه است. ما باید با آنان یکرو باشیم و آنچه در توان داریم برای ایشان بگذاریم.

وی افزود: لذت بخش ترین زمان خدمت من زمانی بوده است که در بین دانش آموزان بودم. قدر خودتان را بدانید که می توانید به دانش آموزان شهرستان خدمت کنید.

رئیس شورای آموزش و پرورش در زمینه مباحث مطرح شده اظهار نمود: اخیراً با سیاستی که آموزش و پرورش در پیش گرفته است و با تربیت نیروهای مورد نیاز رشته های مختلف از طریق دانشگاه فرهنگیان، مسئله کمبود نیروهای متخصص آموزشی روبه بهبود است.

وی در بحث فضاهای آموزشی و مدارسی که باید تخریب شوند، اظهار نمود: رشد جمعیت دانش آموزی شهرستان با توجه به کاهش جمعیت دانش آموزی در اکثر شهرهای استان، از محاسن شهرستان است؛ پس سرمایه گذاری در بخش افزایش و توسعه فضای آموزشی در راستای افزایش جمعیت دانش آموزی، مورد نیاز است.

وی اضافه نمود: در زمینه ساخت مدارس، اگر فقط به بودجه دولتی تکیه کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد و نمی تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد. باید در بحث خیّری بیشتر وارد شویم و جایگاه خیّری در شهرستان پررنگ تر شود. ما نیز اعلام آمادگی می کنیم که از خیّرین حمایت کنیم.

وی در ادامه بر فضاسازی و زیباسازی فضاهای آموزشی و فضاهای تفریحی شهرستان تأکید و اظهار نمود: ما باید فضاهای آموزشی را طوری آماده کنیم که دانش آموزی که صبح می خواهد به مدرسه رود با عشق و شادی وارد مدرسه شود. این ها باید اولویت ما باشد.

وی از شهرداری و آموزش و پرورش خواست تا با همکاری یکدیگر و استفاده از افراد طراح، چند مدرسه را برای نمونه زیباسازی و فضاسازی نمایند و در صورت نتیجه بخش بودن، فضاسازی سایر مدارس نیز به صورت تدریجی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مبحث ایجاد فضای شاد برای دانش آموزان، دکتر اکرمی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان ابرکوه اظهار نمود: شرایط روحی و روانی دانش آموزان نیز در ایجاد جو شادی و جذب دانش آموزان مؤثر است. اختلالاتی مانند دلهره، اضطراب، وسواس، افسردگی، ترس و ... نقش مخربی در شخصیت گیری بچه ها، نقش مهمی بطور مستقیم در روحیه و شادابی دانش آموزان و بطور غیر مستقیم در رشد علمی و تحصیل آنان دارد. کارشناسان ما می توانند این موارد را پیگیری نموده و با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

جلسه با جمع بندي پيشنهادات اعضاي شوراي آموزش و پرورش توسط دبير شورا پايان پذيرفت.

آدرس کوتاه: