نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

آموزش و پرورش نیازمند افزایش ظرفیت جوانان در تصمیم گیری است/ رابطه وزارت آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزی، رابطه تصمیم گیری و تصمیم سازی است

آموزش و پرورش نیازمند افزایش ظرفیت جوانان در تصمیم گیری است/ رابطه وزارت آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزی، رابطه تصمیم گیری و تصمیم سازی است


وزیر آموزش و پرورش در آئین اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیازمند افزایش ظرفیت جوانان در تصمیم گیری است، گفت: رابطه وزارت آموزش و پرورش و مجلس دانش آموزی، رابطه تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  محسن حاجی میرزایی درآئین اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی که در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات و فعالیت های مسئولان، روسای کمیسیون‌ها و اعضای نهمین دوره مجلس دانش آموزی در دو سال گذشته اظهار کرد: پیش نیاز اصلی موفقیت سلامت جسمی و روانی است و اگر سلامت افراد به خطر بیفتد، پیشبرد اهداف با مشکل مواجه می‌شود. در شرایط امروز جامعه که شیوع پدیده کرونا ما را با مسائل جدید روبرو و تمام تعادل‌های موجود را به هم زده است. قطعا اگر طرح‌ها یا فعالیت‌هایی در جهت سلامت روان دانش آموزان ارائه  شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. موضوع سلامت روان هم اکنون جزو پروژه‌های مهمی است که در دستور کار معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزرتخانه قرار دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق است، گفت: از دانش آموزان و اعضای  مجلس دانش آموزی تقاضا دارم که با ما سخن گفته و موارد مهم را یادآوری کنند. آموزش و پرورش با توجه به ماموریت خطیر خود نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد و این روح جوانی است که با خلاقیت و ابداع همراه می‌باشد و می‌تواند به عنوان سرمایه با ارزشی برای دستگاه تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود و من علاقمند به دریافت بازخورد از جوانان هستم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر فرد در هر بخشی از جامعه که خود را درگیر می‌کند در حقیقت ظرفیت خود را افزایش می‌دهد. ما نیازمندیم که ظرفیت جوانان در تصمیم‌گیری را افزایش دهیم. مهارت حل مساله از مهارت‌های  مورد نیاز تمام جامعه است و اگر اعضای مجلس دانش آموزی برای حل مسائل به ما کمک کنند در حقیقت ظرفیت خود را ارتقا می‌دهند ولی برای حل مسائل باید اندیشه‌های دقیق و درک روشن از محیط پیرامون و حقایق را داشته باشیم تا بتوانیم مسائل را به خوبی و وضوح حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آموزش و پرورش به همراه مجلس دانش آموزی یک تشکل بزرگ را تشکیل می‌دهد، گفت: برای حل مسائل نیازمند تصمیم سازی‌های اساسی هستیم و رابطه ما و شما رابطه تصمیم‌گیری است. مجموعه آموزش و پرورش در خدمت شماست تا افکار و اندیشه‌های شما را به کار بگیرد که این یکی از راه ‌های بهره گیری از این ظرفیت مهم مجلس دانش آموزی است .

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی نمادی برای ارتباط بین مسئولان و دانش آموزان از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح و در سطح وسیع کشور است، گفت: نقش مجلس در درجه اول تقویت مهارت مشارکت اجتماعی است. یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز هر فرد توسعه ارتباط جمعی، توانایی ارتباط بین فردی و توانایی ارتباط در جامعه است. برای پیشرفت و پیشبرد اهداف جامعه بیش از فیزیک و شیمی و ریاضی و .. به توسعه توانمندی‌های جمعی نیاز داریم و امیدواریم این مسئله از طریق کمک مجلس دانش آموزی حل شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مهارت آموزی دانش آموزان گفت: بسیاری از مطالبی که به صورت تئوری در مدارس آموخته‌ایم ممکن است پس از مدتی فراموش شود ولی روابط و مهارت‌هایی که آموختیم همچنان در ذهنمان فعال و ماندگار است.و آموزش و پرورش به تفکر مجلس دانش آموزی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نیازمند است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: معتقدم اگر کارها را از پیچیده و دشوار به ساده مرتب کنیم،آموزش و پرورش در راس‌آن و به عنوان نهادی است که پیچیده‌ترین کارها را برعهده دارد. ما در دستگاه تعلیم و تربیت با افراد متنوع و گوناگونی سرو کار داریم و می‌خواهیم تمام سلایق و عقاید را در مسیر تعلیم و تربیت همسو کنیم. در این راستا یکی از راه‌های بهره‌گیری از ظرفیت مجلس دانش آموزی عرصه نظارت و ارزیابی است.

وی گفت: از مجلس دانش آموزی انتظار نظارت و ارزیابی مخصوصا در سال جدید که در شرایط کرونا هستیم، را  داریم و به نظارت هوشمندانه و دقیق آن‌ها نیاز داریم که هرچه دقیق‌تر عمل کنیم موفق‌تر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این مساله که مسئولیت آموزش تمام دانش آموزان صرفنظر از اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند و چه شرایطی دارند، برعهده ماست گفت: در شرایط امروز جهان در حدود 67درصد از معلمان در سراسر دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند و در بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی و پیشرفته دسترسی به اینترنت صددرصد نیست.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش اصل بر آموزش حضوری است. ارتباط و تعامل دانش آموزان با هم و پیوند بین آنها مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت است. سازمان بهداشت جهانی دوری دانش آموزان از مدرسه را با خطر جدی همراه می‌داند، و در خصوص حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس، مرجع اصلی پروتکل‌ها و دستور العمل‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است و ما بر طبق آنچه آنان دستور دهند عمل خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به نگرانی خانواده احترام می‌گذاریم، گفت: با توجه به نگرانی برخی خانواده‌ها برای حضور دانش آموزان در مدارس، آموزش غیرحضوری را از طریق شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) و تلویزیون ارائه کرده‌ایم.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه شبکه شاد پاسخ ملی ما به یک نیاز ضروری و حیاتی است که باید به کمک هم اشکالات و نواقص آن رفع کنیم، تصریح کرد: در دوهفته گذشته، سرعت تبادل ارتباطات در شبکه شاد روز به روز در حال افزایش بوده است به نحوی که در این مدت به 550 هزار ارتباط زنده و 295 گیگا بایت در ثانیه تبادل ارتباطات رسیده‌ایم و مهمتر از آن اینکه توانسته‌ایم دانش آموزان را از مسیر آموزش به یک محیط امن هدایت کنیم.

وی ادامه داد: پوشش جغرافیایی صداوسیما 97.3 درصد است که اگر دانش آموزی دسترسی به اینترنت نداشت می‌تواند از آموزش تلویزیونی استفاده کند و برای رفع اشکال هر هفته یک یا دو جلسه حضوری با معلم خود داشته باشد.

حاجی میرزایی گفت: در نهایت برای دانش آموزانی که به هیچ عنوان امکان آموزش از این دو طریق را ندارند، بسته‌های خودآموز تهیه شده است که در اختیار آنان قرار می‌گیرد و هر دو هفته یک با توسط راهبران آموزشی بسته‌های جدید به آنان تحویل داده می‌شود. مدیران در تمام مناطق مسئول پیگیری آموزش دانش آموزان هستند تا مطمئن شویم به هیچ عنوان دانش آموزی از آموزش محروم نخواهد ماند.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در ثبت نام تمام پایه‌ها به جز پیش دبستانی نسبت به سال گذشته رشد داشتیم، برای مقطع پیش دبستانی هم برنامه ریزی‌های خاصی انجام شده است که در طی چند هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش اهمیت به بیانیه گام دوم انقلاب را بسیار حیاتی دانست و گفت: یکی از محوری‌ترین مفاهیم در بیانیه گام دوم، مفهوم جوان است و تکرار بیش از 40 بار این مفهوم نشان می‌دهد نقطه امید مقام معظم رهبری بر تکیه بر نسل جوان برای ساخت آینده کشور و شکل دادن به تمدن جدید است، نسل جوان باید توانمندی خود را بالا ببرد تا بتواند نقش خود را در جامعه افزایش دهد. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی فعالیت‌هایی در جهت اجرایی ساختن بیانیه گام دوم آغاز کرده‌ایم.

وی گفت: سند تحول میثاق مشترک همه فرهنگیان جمهوری اسلامی ایران است و اعتبار هر برنامه‌ای به اتصال آن برسندتحول بنیادین بستگی دارد. بستر مشترک همه برنامه‌های ما سندتحول است که به دنبال معلم با کیفیت، افزایش مهارت و سنجش کارآمدی در نظام تعلیم و تربیت است .

حاجی میرزایی در پایان با اشاره به اینکه ساختارمند کردن روابط بین اعضای سازمان دانش آموزی بسیار مهم است، گفت:  مدرسه جایگاهی برای ساختارمند کردن این روابط است. و من از اعضای مجلس نهم تقاضا دارم در این روزهای پایانی مجلس نکات قوت و ضعف مجلس 9 دوره گذشته را بررسی و گزارش کرده و به اینجانب ارائه دهند تا بتوانیم در دوره جدید از نقاط ضعف کاسته و نقاط قوت را بالاتر ببریم.